In deze masterclass gaat het om meesterschap. Als leermeester sta je in verbinding met de diepere grond van het bestaan: het heilige, allesomvattende principe van het leven. Intuïtie, inspiratie en imaginatie komen samen.

Er wordt gewerkt met een canon van filosofische en literaire teksten die behoren tot de belangrijke en nu voor jou relevante werken uit de westerse cultuur. Deze great works verbind je met jouw levenscasuïstiek. Dit is inspirerend voor jezelf en voor iedereen in de groep, die bestaat uit maximaal 16 jong- of bijna gepensioneerde deelnemers.

Uiteraard begeleiden we je uiteindelijk bij het opstellen van een concreet, op jou toegesneden plan voor de levensfase die voor je ligt. Daarbij werken we zowel met methodieken uit loopbaancoaching en biografische begeleiding, als met de moderne levenskunstvisie op morele zelfzorg en zelfsturing.

Programma 2019/2020 (onder voorbehoud)
Het programma vindt om de week plaats op woensdagen (m.u.v. vakanties). Het programma start om 10.00 uur ’s ochtends. Na een korte pauze in de ochtend is er mogelijkheid om oefeningen en opdrachten die thuis zijn gedaan te bespreken en hierover met elkaar in gesprek te gaan. Dit gaat deels om opdrachten die liggen op het terrein van loopbaan coaching en deels om oefeningen die liggen op het gebied van de Filosofie van de Levenskunst. Na de (verzorgde) lunch start het middagprogramma (tot 17.00 uur).

Docent ochtend: Rijk Schipper (filosofie)
Docenten middag: Yvonne Meester (biografiek), Frederique Nelissen (schilderen), Gerrie Strik (Literatuur)

Datum  Ochtend  Middag 
2/10 Biografische instapvraag Biografisch schrijven 1
Kinderjaren – mijn rugzak wordt gevuld
16/10 A. Inleiding: een filosofische kijk op zingeving, spiritualiteit en religie. Praktijk van de levenskunst
B. Het klassieke mensbeeld
(Plato, Aristoteles, stoïcijnen en epicureeërs)
Biografisch schrijven 2
Puberteit- hoe verhoud ik mij tot de wereld
21 jaar: ik trek de wijde wereld in
30/10 Augustinus en de ontdekking van het autobiografisch schrijven Biografisch schrijven 3
21 -42 jaar: proeven van schoonheid, onderscheiden van waarheid, behouden van het goede
13/11 Biografisch schrijven 4
21-42 jaar: Rollen en persoonlijk meesterschap 
Biografisch schrijven 5
Midlife: Door het oog van de naaldHet onderscheid tussen ego en Ik
27/11 De goddelijke kern: een gnostische visie. Biografisch schrijven 6
63-84+ jaar: Oogsten, opruimen en vrede vinden met mijn verleden
11/12 Art Based Learning /Museumdag Art Based Learning /Museumdag
08/01 Extase en licht; buitenlichamelijke ervaringen
Van Renaissance tot Pim van Lommel
Schilderen
Tussen zaad en kiem…Een interval
22/01 De waardigheid van de mens. Christendom en kabbala Schilderen
Grensverkenningen
05/02 Mythen als wegwijzers voor het leven. Goethes Pandora Schilderen
Stirb und werde; Goethes Faust
19/02 Levensfilosofie in de stijl van Friedrich Nietzsche Schilderen
Ins blauwe hinein
04/03 Psychoanalytische vertellingen (Freud, Jung, Lacan) Literatuur: van ultiem belang Dostojevski
18/03 Rudolf Steiner over dromen Literatuur: de mens
Dag Hammerskjøld 
01/04 Zinloosheid en zingeving: het existentialisme. Het personalisme als alternatief? Literatuur: verzoening
Etty Hillesum 
15/04 Omgaan met verlies (Stolp, Van den Brink) Literatuur : geest
Frederik van Eeden 
29/04 Eindpresentaties Eindpresentaties

 De volgende stap zetten? 
 Maakt hier je afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.