iEDER MENS HEEFT een specifieke eigen opgave in de wereld.

Een leven lang leren

De Vrije Hogeschool ziet studeren als een levenslang proces dat zich niet beperkt tot leren voor een professie, maar ook leren voor het leven en leren voor de toekomst van de samenleving. Studeren doe je daarom op een vakopleiding, maar ook vóór, naast en na een vakopleiding. De Vrije Hogeschool bedient daarom alle leeftijdsfasen in het Start study-career pogramm waaronder het Liberal Arts Tussenjaar en het Heroriëntatietrimester vallen, het Mid- career programm met Liberal Arts Life Coaching, het kenniscentrum en het End-career programm voor de Masterclass Levenskunst en het mentorprogramma (talentprogramma).

BE YOURSELF

De Vrije Hogeschool is een opleiding voor een creatieve klasse; mensen met tijdseigen vragen gericht op het ontwikkelen van verantwoord leiderschap. De VH-filosofie gaat uit van een positief mens- en wereldbeeld en stimuleert een integrale menselijke ontwikkeling, waarin hoofd, hart en handen meedoen. Centraal staat een leven lang leren. De ontwikkeling van de student naar een niveau waarop zij haar persoonlijke, professionele en sociale vermogens, met elkaar weet te verbinden. De VH bestaat al 52 jaar. Het instituut groeit gestaag, innoveert voortdurend en bestaat inmiddels uit een netwerk van meer dan 500 studenten binnen en buiten Driebergen-Zeist. De VH biedt trajecten aan op (pre-) propedeuse, bachelor- en masterniveau. De vaste staf bestaat uit ongeveer 20 medewerkers. De Vrije Hogeschool is gevestigd op het grensgebied tussen De Utrechtse heuvelrug en Zeist, in de villa Beek en Royen aan de 2e Dorpstraat te Zeist.

Anno 2023 beschikt de VH over een aantal hoger onderwijstrajecten die zijn onder te verdelen in opleidingen en voor- en nascholingstrajecten. Het onderwijs is een gebaseerd op Liberal Education en kent drie programma’s: het Start career pogramm, het Mid career programm en het End career-programm

Het Liberal Arts Tussenjaar dat al 52 jaar wordt aangeboden is een zeer succesvolle pre-propedeuse; een vorm van nascholing na de middelbare school (HAVO/VWO/Gymnasium), het Heroriëntatietrimester is een post-propedeuse traject en bestaat eveneens al vele jaren. Liberal Arts Life Coaching en de Masterclasses–behoren tot het nieuwste aanbod.

Liberal Arts & Sciences, een beproefde Angelsaksische onderwijsvisie, ligt ten grondslag aan een levendige en samenhangende manier van werken vervat in het Vrije Hogeschool Core Curriculum. Scholing en onderwijs gaan permanent samen. Liberal Education is gericht op een Leven Lang Leren om het maximale uit jezelf te halen.

Liberal Thinking

Liberal Arts Colleges worden getypeerd door de specifieke opleidingscultuur: een kleinschalige ‘campus’, hoogwaardig fulltime onderwijs, samenwerking tussen studenten en docenten binnen en buiten de directe onderwijssituatie, veel aandacht voor academische en sociale activiteiten. De Vrije Hogeschool heeft ook veel aandacht voor de kunsten. De studenten groeien in intellectuele, praktische en creatieve zin. Uitgangspunt is “Be yourself”. Dat is het vermogen om, net als Erasmus, Spinoza, Rembrandt, Alette Jacobs, Andreas Burnier en Malala vrij te zijn van onnodige conditionering. De moed te hebben om als tijdgenoot de complexe werkelijkheid waarin wij leven tegemoet te treden.

Liberal Thinking, vrij denken - de consequentie van het jezelf zijn - is tegelijk plezierig en nuttig. Het geeft voldoening in het hier en nu en betekenis voor de toekomst.

De Vrije Hogeschool is Dutch Design met een internationaal karakter en werkt daarom samen met een breed netwerk van innovatieve startups in binnen- en buitenland. De Stichtse Vrije School is een belangrijke partner als het gaat om Persoonlijk leiderschap van jongeren en Professionalisering van docenten.

Er bestaan verder intensieve relaties met bedrijven en instellingen in het VH Talentprogramma. Het open karakter zien we ook terug in de staf die bestaat uit onderzoekers, kunstenaars en ondernemers die niet alleen doceren maar ook werkzaam zijn in de beroepspraktijk.