MENTOR PROGRAMMA

Vrije Hogeschool
’Talent Programma’

Jongeren hebben het in deze tijd niet makkelijk. De laatste rapporten wijzen het ondubbelzinnig uit: een groot aantal gaat gebukt onder prestatiedruk of loopt vast in hun studie. Meer dan één op de drie studenten heeft een verhoogde kans op een burn-out. Ruim 50 procent heeft regelmatig last van angst- en somberheidsklachten, 40 procent voelt zich eenzaam en ruim 70 procent voelt veel druk om te presteren. De cijfers zijn duizelingwekkend. De problemen zijn zo hoog opgelopen dat ze in de Oudejaarsconference 2022 terecht tot thema werden. Claudia de Breij benoemde de pijn op aangrijpende wijze.

De problemen die jongeren ondervinden komen niet uit de lucht vallen. Het gevoel van veiligheid, nodig om met vertrouwen keuzes te kunnen maken voor de toekomst is niet groot meer. Er heerst onder jongeren grote stress, een enorme drang om te presteren en onzekerheid over de toekomst.

Oog voor de mens

Intussen behandelen we jongeren in het hoger onderwijs als ‘produktiemiddelen’, met de bedoeling te komen tot ‘waardetoevoeging’, maar we nemen geen verantwoordelijkheid over de mens achter onze meet- en weegsystemen. Hun ‘bijproducten’ worden niet gesignaleerd en hun ‘afglijden’ evenmin.

De samenleving verliest op deze manier het mooiste ‘menselijke kapitaal’ dat we hebben: enthousiaste, creatieve mensen met vitale idealen, die handelend kunnen optreden, en betrokken zijn op elkaar en hun omgeving. Het is dan ook niet alleen de student maar de samenleving als geheel die ernstig schade oploopt als we steeds meer afgestudeerden afleveren die faalangstig, gestrest en al heel jong diep vermoeid, maar wel ‘excellent’ zijn.

Talent herontdekken

Vanuit duurzaamheidsoverwegingen is de wijze waarop we met studenten omgaan een enorme verspilling van talent. Dit talent is het niet alleen waard herontdekt te worden maar die herontdekking gaat noodzakelijk vooraf aan de verandering naar een meer duurzame educatie als voorloper van een meer duurzame en vooral meer menselijke samenleving.

We hebben ons afgevraagd: Hoe kunnen studenten van nu hun eigen nieuwsgierigheid en drang tot zelfontplooïng als uitgangpunten voor verdere ontwikkeling nemen? Hoe kunnen de huidige VH studenten de vruchten plukken van 50 jaar zaaien in de maatschappij? Door de brede VH-gemeenschap actief te betrekken in het netwerk waaraan de Vrije Hogeschool meer dan 50 jaar gewerkt heeft: een netwerk waarin stakeholders in de toekomst van de samenleving wederzijds voordeel behalen. Leer de student om onweerstaanbare en gerichte vragen te stellen aan haar omgeving, en bouw een achterban op rondom de inspirerend ideeën en idealen van jongeren. Laten we elkaar dragen.

In een webinar op 25 maart 2021, gegeven aan de leden van de Antroposofische Vereniging Nederland, werden een drietal verhalen gedeeld over de dramatiek in het leven van jongvolwassenen op de drempel van het derde millennium. Deze avond markeert het ontstaan van het het Vrije Hogeschool Talentprogramma.
Lees hier de gehele lezing terug.

Hieronder zie je wie onze mentoren zijn en kun je meer over hen lezen.