Als kleuterjuf heb ik het geluk om dagelijks veel (hemelse-)wijsheid van het jonge kind aangerijkt te krijgen. Hoe verhoud ik me als volwassene tot de hemel hier op aarde? Zijn hemel en aarde wel zo gescheiden als ze lijken? Soms is het hemelse dichterbij dan je denkt. Dat ervaar ik bijvoorbeeld tijdens een goed oudergesprek.  In zo’n gesprek waarbij ouders en juf hun waarnemingen delen komt eigenlijk altijd een onverwacht inzicht van wat dit specifieke kind nodig heeft. Of als ik me  intensief met een opvoedvraagstuk van een kind bezig houd kan het gebeuren dat ik, zonder daar bewust over te hebben nagedacht, de juiste pedagogische handeling toepas. Wat kan ons helpen om een ‘hemels’  antwoord te krijgen?  Observeren, luisteren, verwonderen, waarnemen, verbanden zien, meebewegen, stil zijn en handelen!

En dan blijkt: Ieder kind is uniek, maar ook iedere volwassene!

Graag draag ik bij aan het helpen zichtbaar maken van de vreugde die je kan ervaren als een beroep bij je past en het werk wat je doet zin geeft aan jou en je omgeving. Als mentor ga ik samen met jou opzoek naar ‘hemelse’ antwoorden.

• Vrije Pedagogisch Academie

• Kick-training (kunst in contact met kinderen)

• Onderbouwleerkracht op een vrije school

• Kleuterleerkracht op een vrije school