liberal arts
tussenjaar

Na vijf of zes jaar precies moeten doen wat school van je vraagt – op commando van de zoemer naar een volgend lokaal lopen en je richten op de verplichte (examen)stof - zou je bijna vergeten dat je alleen gelukkig wordt als je voldoet aan je eigen verlangens, je verwachtingen, ambities, nieuwsgierigheid en je fascinaties. Doen wat je écht wilt doen, van binnenuit, en daar iets mee betekenen voor anderen. Maar weet je nog wel wat je echt wilt? En hoe kun je dat bereiken?

Ga op onderzoek en start je eigen leven: het Liberal Arts Tussenjaar.

Waarom
een tussenjaar

TAKE TIME FOR
YOUR NEXT STEP

Je woont in een land waarin de mogelijkheden ongekend zijn. Er zijn talloze studies en ook andere ontwikkelingskansen. Pas als je uitzoekt wat je drive is, kun je meters maken, de dingen op jouw manier doen en stappen zetten die een grote impact hebben. Een studie vinden waar je enthousiast van wordt. Waar ligt voor jou het accent? Hoe ga je leren? En wat is er naast studeren net zo belangrijk? Een stevig tussenjaar gaat je helpen.

Bij het Liberal Arts Tussenjaar ga je op zoek naar je levensmotief. Wie ben je? Wat wil je doen? Wat kan je? Wat wil je betekenen in de wereld? En hoe ontwikkel je je talenten? Je leert niet alleen van lessen, reizen en (deels eigen) projecten, maar ook van de community, de andere studenten en van het netwerk van oud studenten. De Vrije Hogeschool bestaat al meer dan vijftig jaar!

PROGRAMMA

Hoe ziet het programma eruit? De Liberal Arts gedachte werkt met kennis, kunst, ondernemen en reizen. Je hebt die facetten nodig om als mens gelukkig en succesvol te worden, welke kant je ook op gaat.

Het draait dit jaar (eindelijk!) om jou. Persoonlijk leiderschap, creativiteit, uithoudingsvermogen en inzicht. Je werkt onder andere toe naar een (kunst)productie en festival! Je kiest een reis en je vindt uit hoe je in het leven wilt staan. Gedurende het hele jaar word je gecoacht, om tot de juiste studiekeuze te komen. En tenslotte: je maakt vrienden voor het leven!

EERSTE SEMESTER

BE YOURSELF
Blok 1

Het eerste semester, van september tot eind januari, staat in het teken van (wetenschappelijk) onderzoek en het ontdekken van je eigen stroom. Het heeft een uitgesproken kennis-karakter. Deze periode bestaat uit twee blokken en eindigt met een presentatie. Het accent ligt op onderzoek en zelfkennis. Je onderzoekt je biografie en je traint proactiviteit en wilskracht. Je leert te onderzoeken en te handelen ipv te kijken hoe het komt. Tijdens semester 1 staat de vraag centraal: ‘wie ben ik’ en welke bronnen voeden mij in en buiten het studieprogramma’?

In het eerste semester kies je een van de volgende Labs en Ateliers: 

  • Lab 1 | Culturele antropologie

  • Lab 2 | Filosofie

  • Lab 3 | Ecologie

  • Atelier 1 | Moderne dans

  • Atelier 2 | Creatief schrijven

  • Atelier 3 | Beeldende kunst 

Blok 2

Ook in het tweede blok kun je weer uit verschillende vakken kiezen. 

  • Lab 1 | Culturele antropologie 

  • Lab 2 | Film en Filosofie 

  • Lab 3 | Humanistiek  / Psychologie

  • Atelier 1 | Theater

  • Atelier 2 | Beeldende kunst

  • Atelier 3 | Muziek

TWEEDE SEMESTER

BE CREATIVE
Blok 1

Het tweede half jaar staat in het teken van creativiteit en ondernemen. De mens als kunstenaar/ondernemer staat nu centraal. Blok 1 begin met de studiekeuze weken. Je onderzoekt je dromen in de toekomstdromenweek.  Wat wil jij?  Je maakt een onderzoeksplan; Waar ga jij voor? wat wil jij meemaken in leven en werk? Welke studie hoort daarbij? In de werkveldonderzoek-weken toets je je droom in de praktijk. De VH heeft een netwerk van meer dan 1000 alumni, van kunstenaars, tot filosofen, van cultureel antropologen tot ecologen, van schrijvers tot coaches, van sociaal werkers, ondernemers tot politici. (Bekijk 50 jaar Vrije Hogeschool). De vraag die centraal staat is: ‘hoe kom ik in vorm en hoe geef ik vandaar vorm aan leven en studie?’

Na de werkveldweken volgt een nieuwe periode creativiteit in labs en atelier:

Lab en Atelier 

  • Lab 1 | Culturele antropologie III

  • Lab 2 | Aardsysteem studies

  • Lab 3 | Gender studies

  • Atelier 1 | Theater 

  • Atelier 2 | Muziek 

  • Atelier 3 | Beeldende kunst

Blok 1 eindigt met een grote kunstproductie.

Go GLobal
Blok 2

Blok 2 loopt van maart tot de zomervakantie en heeft een uitgesproken sociaal karakter. Deze periode staat in het teken van het maken van verbinding tussen de grote vraagstukken in jezelf en de buitenwereld. Dit doe je door in de labs en ateliers op zoek te gaan naar de grote vragen van deze tijd, en door de voorbereiding van de Travel Experience. We sluiten deze periode af met de presentatie van de resultaten van de ateliers en de reisplannen. 

Als je hebt leren onderzoeken en eigenzinnig vorm te geven, gaat het erom dat je ook leert te ondernemen: je gaat op reis met elkaar! In deze periode komt het accent te liggen op ondernemend gedrag, resultaatgerichtheid, besluitvaardigheid en ontwikkelingsgerichtheid. Je vermogen tot samenwerking, wordt nu getraind en ingezet in een gezamenlijke reis door Europa.

Alles komt samen, met je nieuwe vertrouwelingen ga je naar jouw plek, waar je jouw utopie vertelt. Ver weg, waar je het ook achter kan laten, als totaalutopie. Van droom naar werkelijkheid: Auw, maar wacht… er zit een ‘way of life’ in je utopie !  speelruimte! 

Toekomstplan
Vervolgens sluit elke student het jaar af met een persoonlijk toekomstplan. Daarmee geef je weer hoe jouw toekomst eruit gaat zien, en hoe jij die op een haalbare manier gaat realiseren. Ook is jouw toekomstplan gebaseerd op zelfonderzoek en is de presentatie ervan gegoten in een eigen kunstvorm. Ten slotte maak je hierin zichtbaar dat je een gefundeerde studiekeuze hebt gemaakt.

PROGRAMMA
ONDERDELEN
EN
WEEKOVERZICHT

  • Labs zijn onderzoeksgroepen van 15-16 personen. Ze bieden verdieping en vernieuwing van (zelf)inzicht. Door middel van vragen als: Hoe zit ik in elkaar? Ook onderzoek je wat jou drijft. Waardoor je in contact komt met eerste ontmoetingen van nieuwe ‘waarheden’, werkelijkheden, overtuigingen en mogelijkheden.

  • In Ateliers wordt er gewerkt zoals op kunstopleidingen gebruikelijk is. Je bent individueel of in de groep met een project of opdracht bezig. De docent legt aan de groep iets uit en geeft ook individueel feedback. De docent is hier opleider en vakdocent.

  • Colleges gegeven door inspirerende gastdocenten die je op weg helpen leiderschap te ontwikkelen. Zo zijn deze colleges interactief.

  • Dit is een groep van 15-16 studenten. Het hele tussenjaar programma heb je je jouw eigen coachinggroep en coach. In de coaching werk je aan je portfolio. Ook werk je toe naar je studiekeuze vóór 1 mei. Bovendien worden de vragen: wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? verbonden met andere toekomstvragen. Bijvoorbeeld vragen als: wat voor studie past bij mij? Wat voor woonsituatie? Hoe kan ik het beste leren? Wat heb ik nodig om positief te blijven?

  • In het Liberal Arts Tussenjaar zijn er een aantal middagen die expliciet in het teken staan van studiekeuze. Naast deze middag zijn er ook de studiekeuzeweken waarin je intensief aan je studiekeuze werkt. Om tot een studiekeuze te komen die bij jou past is zelfonderzoek en onderzoek naar de verschillende studie en werkvelden belangrijk. De studiekeuzeweken hebben ieder een andere focus.

  • Tijdens deze avonden leiden inspirerende sprekers een actueel onderwerp in. Vervolgens ga je met je medestudenten en de bezoekers van buiten in debat. Femke Halsema, Felix Klos, Jesse Klaver, Herman van Veen, Freek de Jonge, Klaas van Egmond zijn onder andere enkele dwarslopers die te gast waren. Daarnaast leiden de Dwarslopersdialogen naar het Dwarslopers Festival in het voorjaar.

  • De culturele commissie organiseert een aantal feesten gedurende het Tussenjaar. Ook vieren we samen de jaarfeesten.

  • Je werkt in commissies aan je ondernemerschap. Je kunt kiezen uit de Culturele commissie, de pr-commissie, de Evenementen commissie en de Dwarslopers commissie. Ook in je commissie werk je stap voor stap toe naar het Dwarslopers Festival.

  • In het Tussenjaar word je niet door een beoordeling afgerekend. De beoordeling is een onderdeel van het leerproces. Je maakt een portfolio en eindigt ieder trimester met een performance. Een performance is een assessment. Bijvoorbeeld een Tedtalk, Art performance of het Dwarslopersfestival. Je bouwt een portfolio op, waarmee je jezelf kunt presenteren op een kunstacademie of Hogeschool. Aan het eind van het jaar presenteer je je Toekomstplan.

  • De Vrije Hogeschool vindt het belangrijk dat studenten meedenken over de organisatie van het onderwijs van het Liberal Arts Tussenjaar. Naast de Student Tevredenheids Onderzoeken (STO’s) en evaluaties van de verschillende programmaonderdelen gedurende het jaar, is er een studentenraad waarin het LAT als totaalprogramma wordt besproken en waar ruimte is voor het bespreken van gerelateerde onderwerpen.

  • Persoonlijk leiderschap is het vermogen om je eigen doelen te realiseren door het geloof in eigen kunnen en door je talenten en passies te gebruiken. Hierdoor kom je in je kracht te staan. Je werkt aan persoonlijk leiderschap door middel van de individuele weekopdrachten en in verschillende opdrachten en oefeningen. Je ontwerpt, in gesprek met je coach en je medestudenten een individuele weekopdracht.

  • Op maandag volg je Labs en afwisselend in de ochtend college.

    Labs zijn onderzoeksgroepen van 15-16 personen. Ze bieden verdieping en vernieuwing van (zelf)inzicht. Door middel van vragen als: Hoe zit ik in elkaar? Ook onderzoek je wat jou drijft. Waardoor je in contact komt met eerste ontmoetingen van nieuwe ‘waarheden’, werkelijkheden, overtuigingen en mogelijkheden.

  • Dinsdag staat in het teken van coaching. Dit is een groep van 15-16 studenten. In de coaching werk je aan je portfolio. Ook werk je toe naar je studiekeuze vóór 1 mei. Bovendien worden de vragen: wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? verbonden met andere toekomstvragen. Bijvoorbeeld vragen als: wat voor studie past bij mij? Wat voor woonsituatie? Hoe kan ik het beste leren? Wat heb ik nodig om positief te blijven?

  • Woensdag is jouw praktijkdag. Wat wil je toevoegen aan het Tussenjaar op deze dag. Volg je nog een aantal vakken aan de Vavo bijvoorbeeld, leer je een andere taal erbij, loop je stage of werk je op woensdag?

  • Op donderdag werk je in het Atelier. In de avond is er vaak een dwarslopersdialoog, filmavond of feest georganiseerd door de evenementencommissie.

    In Ateliers wordt er gewerkt zoals op kunstopleidingen gebruikelijk is. Je bent individueel of in de groep met een project of opdracht bezig. De docent legt aan de groep iets uit en geeft ook individueel feedback. De docent is hier opleider en vakdocent.

  • Op vrijdagochtend werk je verder in het atelier. In de middag is het tijd voor de commissies.

Wie ben ik,Wat wil ik,wat kan ik?

agenda

  • Juist na de havo kan je vreselijk veel kanten op. Je kan een hbo opleiding doen, een mbo vakopleiding, je kan een hbo propedeuse doen en daarna een wo opleiding, je kan vwo gaan doen… of je doet niets in de hoop dat je over een tijdje wel weet wat je wil. Of, en misschien is dat nog erger: je gaat zomaar wat doen, iets dat je niet al te vervelend lijkt. Met name de leerlingen die dat laatste doen, zien we en masse stagneren of ‘sneuvelen’ in hun studententijd.

    Als je zomaar iets gaat doen, is de kans groot dat je later van studie moet wisselen, of dat je langer over je studie gaat doen, of zelfs dat je uiteindelijk geen diploma haalt. Dat is in vrijwel alle gevallen pijnlijk en niet fijn voor je zelfvertrouwen. Als je tweede studie het ook niet helemaal is, wordt het nog moelijker om je echte pad te vinden. Zonder van je tijd, zonde van je energie en zeker ook zonde van je geld: langer over je studie doen is tegenwoordig enorm duur, veel duurder dan een tussenjaar volgen na je havo.

    Het Liberal Arts Tussenjaar na je Havo is daarnaast ook een adempauze. Een jaar voor jezelf, waarin je geen proefwerken, tentamens en examens hoeft te halen. En juist daarom kan je de echte belangrijke vragen beantwoorden: wat heb ik in mijn mars, wat kan ik toevoegen, wat zou ik nou écht willen, als alles kon…? Als je daarachter komt… dan kan er ineens veel meer dan je dacht!

  • Het vwo leidt je op tot wetenschappelijk onderwijs (wo). Onderzoek doen dus. Daar had je vast niet over nagedacht toen je op je elfde of twaalfde samen met je ouders koos voor het vwo. Ben je een geboren wetenschapper? Dan zit je goed. Het minder makkelijke nieuws is dat je over alles onderzoek kan doen. Wat fascineert je? Wat wil je doen met je leven? Waaraan wil je iets bijdragen? En hoe word jij daar zelf ook persoonlijk gelukkig van? Dit zijn vragen die op de meeste middelbare scholen secundair zijn, minder belangrijk dan het halen van je diploma. Logisch, maar nu moet jij wel kiezen…Als je hier niet goed uitkomt, is het Liberal Arts Tussenjaar een slimme tussenstap.

    Het kan ook zo zijn dat je eigenlijk helemaal geen geboren wetenschapper bent. Dat je het wetenschappelijke niveau wel aankan, maar dat onderzoek (alleen) je niet gelukkig maakt. Mag je van jezelf na je vwo ook kiezen voor iets met je handen, een vakopleiding? En mag dat van je omgeving? En wat zou je dan kiezen? Als je hierover twijfelt, is het Liberal Arts tussenjaar na het Vwo een goed idee.

    Het kan tenslotte ook zo zijn, en dat geldt voor veel vwo-ers, dat je wel naar een universiteit wil, maar dat het heel belangrijk voor je is om er andere dingen naast te doen, misschien meer praktische dingen én om een goed sociaal leven op te bouwen. Als je én de juiste studie kiest én alle dingen om je studie goed regelt, aangepast op wie jij bent, ga je vast een te gekke studietijd tegemoet. Veel belangrijke keuzes dus nu. De juiste stad, de juiste studie, de juiste dingen daarnaast vinden, de bij jou passende woonsituatie, etc. Of doe je eerst een tussenjaar?

  • Na vijf of zes jaar moeten doen wat school van je vraagt, tot aan de voorgeschreven eindexamenstof aan toe, zou je bijna vergeten dat je alleen een gevoel van geluk ervaart als je voldoet aan je eigen verlangens, je eigen verwachtingen, je eigen ambities, je nieuwsgierigheid, je fascinaties, je hoop. Én als je daarmee iets betekent voor anderen. Doen wat je echt wil doen dus, van binnenuit. Weet je nog niet wat je echt wil? Ga dan een tussenjaar volgen na je middelbare school.

    Jonge kinderen hebben meestal geen moeite met het volgen van fascinaties. Spelenderwijs doen ze wat ze echt willen doen, zoeken ze uit wat ze echt willen weten en ontmoeten ze elkaar daarin ook. Weet jij echter na al dat moeten op de middelbare school nog wat je wil, wat je fascineert en waarin jij anders bent dan de anderen? En zo ja: hoe kan je van daaruit vervolgstappen zetten?

    Een tussenjaar kan je helpen. Een gedegen tussenjaar dan wel. Je woont namelijk in een land waarin de mogelijkheden ongekend zijn. Er zijn talloze studies, maar ook andere ontwikkelingskansen. Als je nu eerst uitzoekt wat jouw richting is, kan je in Nederland meters maken en dingen realiseren die een grote, misschien zelfs wereldwijde impact hebben. En er zijn allerlei combinaties mogelijk, van studies met dingen die je ernaast kan doen, of vakken die je ernaast kan volgen. Een studie hoeft geen gevangenis te zijn, waarin het opnieuw gaat om moeten. Als jij maar weet waarom je een studie doet, wat je ermee wilt. En in welke stad pas jij? Wat voor leefruimte heb je nodig? Een drukke studentenflat, of een kamer ergens apart? En hoe ziet jouw sociale leven er idealiter uit? En je liefdesleven? Het Liberal Arts Tussenjaar gaat over levenskeuzes, waarbij je studiekeuze een eerste stap kan zijn.

  • Een tussenjaar, ná het starten van een studie? Ook als je al een studie hebt geprobeerd, kan het volgen van het Liberal Arts Tussenjaar een oplossing bieden. Heb je je studie gekozen voordat je jezelf voldoende kende? Of was je er (mentaal) eigenlijk nog niet echt aan toe? Het Liberal Arts Tussenjaar zal je goed doen.

    Het kan natuurlijk ook dat je wel de juiste studie hebt gekozen, maar dat je de middelen nog mist om die studie ook echt te kunnen doen. Discipline, motivatie, verbinding met wie jij werkelijk bent en met wat je (later) wil, dat is allemaal nodig om bezield te studeren. Een tussenjaar, na het volgen van een studie, kan je helpen geen nieuwe verlieservaring op te lopen. De Vrije Hogeschool bied je alles wat je nodig hebt om te werken aan jezelf en om duidelijkheid te krijgen. Lees hier meer over het Liberal Arts Tussenjaar.

    We hebben echter ook een apart programma, voor studenten die hun bachelor hebben afgerond of die gestopt zijn met hun studie: het Heroriëntatietrimester (HOT). Het Heroriëntatietrimester is ontwikkeld voor studenten vanaf twintig jaar. Graag gaan we met je in gesprek om te bekijken welk programma het beste bij jou past. Het HOT duurt drie maanden en is behoorlijk intensief. Je zit dan in een groep met andere studenten, die allemaal óf een bachelor hebben afgerond, of zijn gestopt met hun studie. Lees hier meer over het Heroriëntatietrimester!

wanneer een TUSSENJAAR

STUDIEKEUZE

  • In het Liberal Arts Tussenjaar beginnen we niet met de studie of beroepskeuze, maar bij een proces van zelfontwikkeling, als belangrijkste in het leven.

  • In het maken van je studiekeuze gaan we eerst met jou opzoek naar je bijzonderheid. Daar waar jij in verschilt van anderen, kun je vaak ook het verschil in de wereld maken.

  • We onderzoeken je biografie. Wat waren bepalende momenten in jouw leven, hoe hebben ze je gevormd? Kun je leven met je verleden, zo ja; wat wil je vasthouden?  En zo niet: hoe kan je er anders naar kijken, zodat je vooruit kunt?

  • Alle testen die je bij studiekeuzebureaus en decanen kunt doen, doe je ook in het Liberal Arts Tussenjaar.

  • In een kleine vaste groep met een studieloopbaancoach heb je wekelijkste loopbaan- & studiecoachingsessies. In deze groep maak je gerichte stappen richting jouw studiekeuze of vervolgstap.

COACHING

  • Je coachingsgroep is een kleine hechte groep studenten, die je iedere week ontmoet in deze samenstelling. Je hebt wekelijks een hele dag coaching.

  • In je coachingsgroep werk je aan persoonlijke leerdoelen en creëer je een eigen portfolio. De coaching wordt afgesloten met een toekomstplan presentatie waarin je jouw antwoord formuleert op de vragen: wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik?  

  • Ook heb je in je coachingsgroep de studiecoachingsessies en maak je gerichte stappen richting jouw studiekeuze!

In de tweede helft van het Liberal Arts Tussenjaar, ga je op reis. We stellen drie unieke reizen voor je samen. Je kiest een van de reizen.
Waar ga je voor?

  1. Houd je van ruwe natuur en avontuur? Kies dan de Avontuurlijke reis in de vorm van een fietsreis, wildcamping of een tocht in de wildernis langs de ruwe kustlijn van Portugal. Tijdens deze reis fiets je duizend kilometer door Zuid­-Europa of loop je door ruwe natuurgebieden. In de voorbereiding leer je alles over fietsen of wandelen, navigeren en wildkamperen.

  2. Is kunst jouw passie? Kies dan deze reis. Eerder gingen de studenten in deze reis op onderzoek naar kunst en ecologie. Je treedt in de voetsporen van moderne kunstenaars; street art tekenenaars, dichters, landartists. In een veranderend landschap ontwikkel je je artistieke skills: oefen je met het uitdrukken in woord en beeld. 

  3. Filosofische wandelreis. Loop samen een deel van de Santiago de Compostela! Houd je van filosofische gesprekken en ga je graag te voet op filosofisch onderzoek? Kies dan deze reis! Je stelt je backpack samen, doet proefwandelingen stapt letterlijk in de voetsporen van grote denkers die je reis diepte en inhoud geven. Ook duik je diep in invloedrijke filosofische werken.

    Bekijk hieronder de aftermovie van een van de Tussenjaar reizen.

TRAVEL EXPERIENCE

Durf ik dit wel?

Kan ik dit wel: die eerste stap zetten, zo lang alleen zijn, ver van huis zijn? Elke reis heeft dat moment van het brutale, het nieuwsgierige, het onfatsoenlijke. Je mengt je in samenlevingen waarvan je de fijne nuances, de gebruiken en de eigenaardigheden niet helemaal kunt begrijpen. Spannend en leerzaam om te ervaren.

DWARSLOPERS
DIALOGEN EN
FESTIVAL

Wist je dat…

…tijdens het Liberal Arts Tussenjaar werk je toe naar een heus Dwarslopersfestival.

Tijdens de Dwarslopers Dialogen leiden inspirerende sprekers een actueel onderwerp in. Vervolgens ga je met je medestudenten en de bezoekers van buiten in debat. Daarnaast leiden de Dwarslopers Dialogen naar het Dwarslopers Festival in het voorjaar. Iedereen is welkom op het festival!

STUDENT
ERVARINGEN

Er zijn veel studenten die je voor zijn gegaan en je graag vertellen over hun ervaringen van het Liberal Arts Tussenjaar.

TOELATING &
COLLEGEGELD

  • Stap 1. Kom naar een informatieavond of meeloopdag. Hier krijg je alle informatie over het Tussenjaar, proef je de sfeer en ontmoet je docenten en oud-studenten. De beste start om kennis te maken. Bekijk hier de eerst volgende evenementen.

    Stap 2. Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dit heb je aangegeven. Plan je gesprek hier.

    Stap 3. Je ontvangt mail! Houd je mailbox goed in de gaten. We laten je na het kennismakingsgesprek weten of je bent aangenomen. In je mail vind je ook het inschrijfformulier.

    Stap 4. Schrijf je in bij het Liberal Arts Tussenjaar. Hebben wij het inschrijfgeld van jou ontvangen, dan ben je verzekerd van jouw plek in het Tussenjaar!

  • Je kunt worden aangenomen als:

    – je (bijna) een VMBO-T, HAVO- of VWO diploma op zak hebt.

    – een MBO opleiding (gedeeltelijk) hebt afgerond.

    – met een studie bent gestopt.

    – je je voorbereidt op het behalen van je diploma met een Staatsexamen of via de VAVO.

    • Volg je de VAVO? Dan maken we samen een programma op maat.

    – of als jouw situatie heel anders is!

  • De toelating voor het Liberal Arts Tussenjaar bestaat uit twee onderdelen:

    • Een kennismakingsgesprek: dit gesprek vindt meestal met één van onze docenten/coaches plaats nadat je een informatieavond of open dag van het Liberal Arts Tussenjaar hebt bezocht. Je kunt alle vragen stellen die je hebt en we vragen in het gesprek ook naar jouw motivatie.

    Je hoort binnen drie dagen, of je bent aangenomen. Zo weet je meteen waar je aan toe bent!

    • Een inschrijving: ben je aangenomen en wil je het Liberal Arts Tussenjaar gaan doen? Dan maak je je aanmelding definitief door het ondertekenen van het inschrijfformulier en het betalen van het inschrijfgeld.

  • Bekijk hier het overzicht van het collegegeld 2024/2025.

    De Stichting Vrije Hogeschool beoogt geen winst en is bewust onafhankelijk van overheidsfinanciering. Dit betekent dat het collegegeld voor het tussenjaar niet door de overheid wordt gesubsidieerd. Ondanks dat probeert de Vrije Hogeschool het Liberal Arts Tussenjaar voor iedereen mogelijk te maken. Het collegegeld is daarom variabel, dat kan je zien in de tabel hierboven. Lukt het ondanks dat niet, dan is er ook nog het Liberal Arts Steunfonds.

  • Studeren begint bij het verantwoordelijkheid nemen voor je eigen talent. Is het studiegeld een uitdaging? Dan raden we je aan een voorschot te nemen op je levensinvestering (studiegeld) bij het Steunfonds Liberal Arts.

    • Je kunt bij het Steunfonds een aanvraag indienen voor een Scholarship.

      Scholarships zijn financieringen (leningen) en reducties (kortingen) op het collegegeld.

    • Je kunt jouw plan/aanvraag voor een reductie of financiering indienen als je een kennismakingsgesprek hebt gehad en bent aangenomen voor het Liberal Arts Tussenjaar of voordat je je wil inschrijven. De afgelopen drie jaar ontving meer dan de helft van onze studenten een Scholarship. Aarzel dus niet contact met ons op te nemen.

    • Wil je jouw situatie persoonlijk bespreken of een vraag stellen aan een collega van het bedrijfsbureau? Plan dan een financieel gesprek in.

  • Je studiemateriaal is onderdeel van het collegegeld. Aan het begin van ieder Semester ontvang je een studiegids. Hierin vind je de beschrijving van de komende labs en ateliers.

MALALA SCHOLARSHIP

  • Voor de zevende keer biedt de Vrije Hogeschool Malala Scholarships voor het Liberal Arts Tussenjaar programma (start: 9 september 2024) aan jongvolwassenen met een vluchtachtergrond.

    Je kunt hiervoor in aanmerking komen als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

    • Je bent een jong volwassene (tussen de 17 en 27 jaar) met een vluchtachtergrond.

    • Jouw opleidingsniveau is vergelijkbaar met afgerond HAVO/VWO of een paar jaar studeren aan de universiteit in het land van herkomst.

    • Je bent in het bezit van een verblijfsvergunning voor (on-)bepaalde tijd, geldig tot in elk geval de laatste dag van de maand waarin de laatste lesdag van het LAT plaatsvindt.

    • Je hebt de wens of intentie te gaan studeren na het Liberal Arts Tussenjaar.

    • Je hebt een basisbeheersing van het Nederlands, B1, en een basisbeheersing van het Engels.

    • Je bent beschikbaar van maandag 9 september 2024 tot en met eind juni 2025.

    Meld je aan!

    Om je aan te melden voor het Liberal Arts Tussenjaar, start 9 september 2024, stuur je ons jouw CV, motivatie en korte beschrijving van hoe jij voldoet aan de voorwaarden voor toelating.

    • De Malala Scholarship dekt de kosten van het collegegeld en materialen voor het gehele programma van het Liberal Arts Tussenjaar, inclusief een drieweekse reis naar het buitenland.

    • Dit is exclusief de kosten voor huisvesting en levensonderhoud. De Vrije Hogeschool heeft een eigen kamernetwerk van betaalbare kamers en heeft contacten voor parttime baantjes in de nabije omgeving van de school.

  • Tot nu toe heeft het Liberal Arts Tussenjaar studenten verwelkomt uit Afghanistan, Iran, Egypte, Irak en Syrië. Bijzonder waardevol voor hen was het intensieve contact met Nederlandse studenten en het Nederlandstalig onderwijs, zodat ze ondergedompeld worden in de Nederlandse cultuur, vrienden voor het leven maken en de Nederlandse taal goed leren spreken. We brengen je graag in contact met voormalige Liberal Arts Malala studenten, zodat zij je uit eerste hand kunnen vertellen over hun ervaringen.

  • Liberal Arts Gap Year

    For the seventh time, The Liberal Arts Gap Year program offers Malala Scholarships (start: 9th of september 2024) to young adults with a refugee background.

    Who can apply?

    • You can apply for the Scholarship if you meet the following requirements:

    • You are a young adult (between 17 and 27 years of age) with a refugee background.

    • You finished secondary school (comparable to HAVO/VWO or MBO level) in the Netherlands or another country. Or you were a student at an institute for higher education (University, Hogeschool) in the Netherlands or another country.

    • You have the right to stay in the Netherlands until the end of June 2025.

    • You intend to start or continue studying at an institute for higher education after the Gap Year.

    • You have knowledge of the Dutch language (min. level B1) and a good understanding of the English language (speaking and writing).

    • The Scholarship covers the costs of the Liberal Arts Gap Year program and does not include costs for housing and living. Vrije Hogeschool has a network for affordable rooms and part-time jobs in the area.

    • You are able to commit to the Liberal Arts Gap Year program starting 9th of september 2024 and finishing at the end of June 2025. On Monday, Tuesday, Thursday and Friday you will follow a program at Vrije Hogeschool in Zeist. Wednesdays are off for self-study and a part-time job.

    Apply now!

    To apply for the Liberal Arts Gap Year starting in September 2024, please send us your CV, motivation and short description of how you meet the requirements.

    Send it to: info@vrijehogeschool.nl

  • The Liberal Arts Gap Year has welcomed Gap Year students from Afghanistan, Iran and Syria. Especially valuable to them was the intensive contact with Dutch students and Dutch-speaking education, so that they are immersed in Dutch culture, make friends for life and learn to speak the Dutch language well. We are happy to put you in touch with former Liberal Arts Gap Year students so they can tell you about their experiences first hand.

NIEUWS EN VERHALEN

KENNISMAKINGSGESPREK

SNEAK PEEK