Mijn eerste echte baan was groepsleidster in, zoals dat in 1968 heette “een tehuis voor moeilijk opvoedbare jongeren” in Amsterdam. Hoewel ik hier kort werkte had dit werk een grote lotsimpact. Vanuit hier ben ik opleidingen gaan volgen, en gaf ik cursussen op het terrein van peuter-opvang in Nederland. Aanvankelijk vanuit de Montessori-methode en later vanuit de antroposofie.

Tijdens en na mijn latere opleiding Kunstzinnige therapie (de Wervel) kwam ik via een bijzondere lotservaring in het gevangeniswezen en de verslavingszorg terecht, waardoor ik onder andere zeven jaar in de jeugdgevangenis Zutphen heb gewerkt. Aan huis had ik een open atelier voor kinderen en volwassenen: Atelier Het Gasthuis.

Aanvullend heb ik kunstzinnigtherapeutische bijscholingen gevolgd, een biografie-opleiding en een natuurvoedings-opleiding aan Kraaijbekerhof. Sinds 2013 werk ik als vrijwilligster in een BD-tuin met een heel divers aantal mede-tuinders.

Het belangrijkste dat ik een student kan bieden is begeleiding bij (zelf)reflexie en eigen mogelijkheden. Improviseren. Structureren. Samenwerken. Omgaan met conflicten en uitdagingen.

Voorheen:

• Peuterleidster (Montessori + Vrije School)

• Verzorging van cursussen op het terrein van peuter-opvang in Nederland (o.a.Amsterdam Bijlmer, Duitsland en New York.)

• Maatschappelijk werk in penitientaire inrichtingen (EBI Hogeveen, Jeugd-gevangenis  en volwassenen)

• Maatschappelijk werk in de verslavingszorg (Tactus Zutphen)

• Atelier Het Gasthuis

Momenteel:

• Vrijwilligster sinds 2013 op BD-tuinen (Vorden)

Achtergrond:

• Kunstzinnige therapie (De Wervel)

• Cursussen vanuit antroposofie in Bosnie Heersegovina van 2003 – 2015 voor onderwijzers, activiteitenbegeleiders, leraren, sociaaltherapeuten

• Biografie-opleiding (2003- 2005)

• Kunstzinnigtheraeutische bijscholingen met onze werkgroep: Schlingsgroep Bosnie – Hertsegovina SGBiH) in Bosnie Hertsegovina( gemiddeld 2 a 3 weken per jaar).

Marijke Faber Vrije Hogeschool

marijke faber

Veelal door toeval en lots-ontmoetingen belandde ik vanuit mijn hoofd met mijn voeten in de klei.

Clasina Koterus

Marianne Dubbeldam