Terug naar alle evenementen

Dwarslopers Dialoog 4

• Vrije Hogeschool 56 2e Dorpsstraat Zeist, UT, 3701 AB Netherlands (kaart)

Dwarslopersdialoog 4 Extinction Rebellion

Samen met The Optimist en Cultuur- en Congrescentrum Antropia organiseren wij komend seizoen zeven Dwarslopers Dialogen. Dit jaar is het thema van de Dwarslopers Dialogen ‘De Vrije Mens’.

Donderdag 14 december gaan we in gesprek met Gert-Jan Mellink van Extinction Rebellion over Klimaatactivisme.

Ben je erbij? We zien je graag dan!

Praktisch Idealisme
of waarom we het over
de toekomst moeten hebben.

We weten het al lang: We leven in een wereld van complexiteit in al haar facetten: globalisering, dynamiek, snelheid en intensiteit.

De roep om mensen die verantwoordelijkheid kunnen en willen nemen in een samenleving die er heel anders uitziet dan die van de twintigste eeuw wordt steeds meer merkbaar. Recente ontwikkelingen in de wetenschap, technologie en de wereldwijde economie dwingen ons opnieuw na te denken over onze relatie tot de wereld, tot elkaar, en tot onszelf. Al deze ontwikkelingen dwingen ons op nieuwe manieren na te denken over ecologie, identiteit, over de planeet en het onderscheidende kenmerk van menselijk- en ander leven.

Het besef groeit dat we niet op de een of andere manier superieur zijn aan het bestaan en aan het gehele ecosysteem. We staan er niet boven, of buiten; we zijn niet willekeurig; we zitten erin en we maken er onderdeel vanuit. Daarbij zijn we genoodzaakt om de betekenis te onderzoeken van complexe vraagstukken zoals klimaatverandering, wereldwijde kapitaal- en bevolkingsstromen, en de ecologische problematiek. Al deze grote transformaties dwingen ons tot een herbezinning op de toekomst: op wie wij zijn en willen zijn in relatie tot de wereld, tot elkaar en tot onszelf. In de Dwarslopers Dialogen gaan we met elkaar in gesprek.

Op donderdag 14 december 2023 is Gert-Jan Mellink van Extinction Rebellion te gast.
Moderator die avond is Merel Deelder, journalist en docent aardsysteem studies aan de Vrije Hogeschool.

Extinction Rebellion is een gedecentraliseerde, internationale en politiek onpartijdige beweging die geweldloze directe actie en burgerlijke ongehoorzaamheid gebruikt om regeringen te overtuigen rechtvaardig te handelen in de klimaat- en ecologische noodsituatie.

Honderden jaren van uitbuiting en vernietiging hebben ons naar de afgrond gebracht. Over de hele planeet verliezen mensen hun leefwijze, leefomgeving en levens. We hebben nog maar een paar jaar om de ergste gevolgen van de klimaatcrisis af te wenden, als we niet al te laat zijn. De zesde massale uitstervingsgolf is begonnen. Wat we de komende paar jaar doen bepaalt de toekomst van het leven op Aarde.

De klimaatwetenschap en de geleefde kennis van Inheemse volkeren over de hele wereld is overduidelijk: we bevinden ons in een ongekende klimaat- en ecologische crisis. We stevenen af op de zesde massa uitsterving.
Toch weigeren regeringen over de hele wereld eerlijk te zijn over de klimaatcrisis of deze serieus aan te pakken. Door de kortetermijnbelangen van de allerrijksten op de eerste plaats te zetten, spelen ze russische roulette met de Aarde en haar bewoners. De overheid moet de feiten onder ogen zien en deze existentiële bedreiging bestrijden.

Extinction Rebellion bestaat uit mensen uit alle hoeken van het land, van verschillende leeftijden en achtergronden. Wat ons bindt is een diepe zorg om de klimaat- en ecologische crisis en het leven op Aarde. Wij zijn grootouders, ouders en kinderen die deel uitmaken van een internationale beweging die strijdt voor een leefbare en rechtvaardige planeet.
Ons economische en politieke systeem drijft de Aarde naar de vernietiging. Daarom staan wij op om het leven op Aarde te beschermen. Wij roepen iedereen op zich bij ons aan te sluiten!
We overtreden bewust, vreedzaam de wet met acties om aandacht te vragen voor de vernietiging van de Aarde.
Gesteund door de geleefde kennis van Inheemse volken over de hele wereld en de overgrote consensus in de wetenschap roepen wij gewetensvol, en in vol bewustzijn van de gevolgen, een staat van Rebellie uit tegen onze overheid.
We rebelleren in solidariteit met iedereen in het centrum van de klimaat- en ecologische crisis.
We rebelleren uit een diepe liefde voor de Aarde en haar bewoners.
We rebelleren voor het leven.

14 december

Extinction rebellion

Dwarslopersdialoog 4

14 december • Extinction rebellion • Dwarslopersdialoog 4 •

Schrijf ook alvast
de volgende data
van de
Dwarslopers Dialogen
in je agenda!

• 18 januari 2024

• 15 februari 2024

• 14 maart 2024

• 13 april – Dwarslopers Festival

DWARSLOPERSFESTIVAL
Zaterdag 13 april 2024

Het Dwarslopersfestival biedt een podium voor debat, dans, theater, beeldende kunst, literatuur, poëzie en muziek voor mensen van 18 tot 80 jaar.

Het Dwarsloperfestival is een jaarlijks festival, met als doel een activerend platform te zijn over urgente, actuele thema’s.  Het Dwarslopersfestival is een co-creatie van een gemeenschap van jonge en oudere mensen die samen bouwen aan kleine en grote verhalen, waarmee zij een betekenisvolle plek in de wereld zoeken.

DWARSLOPERS

De naam ‘Dwarslopers’ suggereert zowel stilstand als beweging. Dwars doet denken aan tegen de stroom in gaan (dwarsliggen en dwarsdenken), terwijl lopen juist benadrukt dat er beweging nodig is om je te ontwikkelen. Het Dwarslopers platform brengt verhalen, beelden, video’s, interviews en kunst samen van jongeren en ouderen, om zo met elkaar in dialoog te zijn. Verhalen over identiteit, over eenzaamheid, over verbinding tussen generaties, over grote en kleine dilemma’s en over dromen en idealen voor onze toekomst.

7 december

Meeloopdag