Ik heb jaren gewerkt als onderzoeker bij het RIVM. Mijn achtergrond is de farmacie en geneesmiddelen zijn dan ook de rode draad in mijn werk geweest. In mijn begintijd was de nadruk in mijn werk vooral op de natuurwetenschappelijke kant met laboratoriumonderzoek, maar later kwam daar ook de sociologische en beleidsmatige kant bij, met onderwerpen als toekomstverkenningen van nieuwe technologieën, geneesmiddelengebruik in de praktijk en het functioneren van het zorgsysteem.

Ik heb ervaren dat ik bij het maken van bepalende beslissingen in mijn leven het heel fijn vond als andere mensen met mij meekeken, zonder oordeel naar mij luisterden en hun eigen ervaringen met mij deelden. Dat heeft mij altijd geholpen de stap te zetten waar ik tegenaan zat te hikken. Onlangs heb ik besloten om 1 februari 2023 met vervroegd pensioen te gaan, een beslissing die ik lastig vond te nemen want wie ben je zonder werk? Mijn deelname aan de Masterclass Levenskunst heeft me hierbij geholpen.

In de rol van  mentor wil ik een student Liberal Arts dan ook graag steunen bij het zoeken naar de beste vervolgstappen door een luisterend oor te bieden en mijn ervaringen te delen.

Achtergrond: farmacie

Terrein: Actief geweest als wetenschappelijk onderzoeker bij Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in Bilthoven. Naast ‘volksgezondheid’ in het algemeen, lag de focus op de volgende onderwerpen:

• geneesmiddelen

• kwaliteitscontrole van vaccins

• bloedproducten en geavanceerde geneesmiddelen (gentherapie en celtherapie)

• gebruik van geneesmiddelen in de praktijk

• het overheidsbeleid rond geneesmiddelen

• nieuwe ontwikkelingen in het Nederlandse zorgsysteem.

In 2017 heb ik een promotieonderzoek afgerond naar het gebruik van wetenschappelijke kennis in volksgezondheidsbeleid en het toezicht op de zorg. Ik heb door dit promotietraject ook sociologische kennis en ervaring opgedaan.

Ingrid Hegger Vrije Hogeschool

ingrid hegger

Ik heb ervaren dat ik het heel fijn vond als andere mensen met mij meekeken, zonder oordeel naar mij luisterden en hun eigen ervaringen met mij deelden.

Anton Backx

Jerke Mulder