Op mijn 18e volgde ik het propedeutisch jaar op de Vrije Hogeschool en veel van wat ik daar heb ontmoet heb ik in mijn persoonlijk en werkleven verder ontwikkeld, van werken in groepen, kunstzinnig werken, het onderzoeken en leren kennen van grotere (spirituele) samenhangen, tot en met zelfs Afrikaans dansen. De Vrije Hogeschool was belangrijk om mijzelf als pionier verder te kunnen ontwikkelen.

Van oorsprong ben ik sociaal-wetenschappelijk onderzoeker, maar ik verlegde mijn werkterrein naar het nog onontgonnen gebied van de gemeenschapsvorming. De basis daarvoor legde ik bij de jarenlange begeleiding van tientallen ontwikkellabs voor mensen met levensvragen en individuele biografische gesprekken. Daaruit is een opleiding, cursussen en workshops op het gebied van gemeenschapsvorming en biografiekunde voortgekomen. Ook ben ik gemeenschapscoach sinds 2009 van wooninitiatieven en heb ik scholen opgericht en geholpen scholen op te richten. De gedragen besluitvorming was daarbij ook  een onmisbaar instrument. Net zo onmisbaar voor mijn ontdekkingsreis waren de talloze vraagstukken, problemen en creativiteit en goede wil van de deelnemers aan de cursussen, de leden van de woonprojecten en initiatiefnemers en ouders van de scholen.

De ervaring van de nood in de dagelijkse praktijk voor individuele mensen en organisaties aan sociale vernieuwing vanuit initiatief en gemeenschapsvorming,  bracht mij in 2021 tot het initiatief van de oprichting van de Grondsteen, School voor initiatief en gemeenschapsvorming.

Ingrid Busink Vrije Hogeschool

ingrid busink