Hoewel ik academisch geschoold ben als politicoloog en communicatiewetenschapper, heb ik juist in het theater ervaren hoe communicatie en contact maken eigenlijk werkt.

The world is a stage. Ook in ons leven en werk spelen we onze rollen. Het theater heeft me geleerd dat, om te overtuigen in een rol, je heel goed jezelf moet kennen en durven zijn.

Naast je tekst zijn je emoties, je lijf, je stem, je ervaringen je materiaal. Door die facetten van jezelf aan te spreken vind je je noodzaak, weet je wat je te zeggen hebt en ben je daarmee authentiek en geloofwaardig. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk kanten van jezelf leert kennen zodat je ten volle zichtbaar, hoorbaar en voelbaar wordt voor jezelf en je publiek.  Door je te verbinden met jouw verhaal maak je een boodschap tot jouw boodschap en bereik je je publiek.

Stemwerk

Je stem geeft een inkijkje in wie jij echt bent, heeft een directe link met je gevoel. Daarom is het voor de meeste mensen spannend om hem te laten klinken en te zingen. Maar precies daarom is het ook zo fijn om je stem te laten horen.  Stiekem willen we dat misschien wel allemaal: je stem echt de ruimte geven. Want je stem de ruimte geven, dat is jezelf de ruimte geven. Dat maakt zingen tot een krachtige manier om meer ontspannen jezelf te zijn, om je vrijer te voelen en om je te laten zien.

Met  praktische oefeningen uit o.a. kleinkunst, mindfulness en stembevrijding zoals contact maken met je gevoel en met je lichaam – je emoties verkennen, omarmen en ermee leren werken –gaan we op zoek naar de ruimte om je stem vrij te laten klinken en zichtbaar, hoorbaar en voelbaar te maken wie je bent en wat je te zeggen hebt.

Meer over mij en mijn werk vind je hier.

Politicoloog / communicatiewetenschapper / coach

Liekje Welten Vrije Hogeschool