Dwarslopers Dialoog 6 | AI KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE gedemystificeerd

• Vrije Hogeschool 56 2e Dorpsstraat Zeist, UT, 3701 AB Netherlands (kaart)

DWARSLOPERS
DIALOOG 6
OUMAIMA HAJRI over kunstmatige inttelligentie

Samen met The Optimist en Cultuur- en Congrescentrum Antropia organiseren wij komend seizoen zeven Dwarslopers Dialogen. Dit jaar is het thema van de Dwarslopers Dialogen ‘De Vrije Mens’.

Donderdag 15 februari 2024 is dat OUMAIMA HAJRI

Kunstmatige intelligentie is niet neutraal.
Volgens onderzoeker Oumaima Hajri moeten we af van de mythe dat data en technologie niet bijgestuurd kunnen worden. Het is tijd om AI te demystificeren!

Oumaima Hajri is onderzoeker en docent aan de Hogeschool Rotterdam, waar ze voor het project Designing Responsible AI Media Applications in samenwerking met mediaorganisaties onderzoekt hoe AI op een verantwoorde manier kan worden toegepast. Daarnaast studeert ze AI Ethics & Society aan de University of Cambridge.

Kunstmatige intelligentie is niet neutraal. Volgens Oumaima Hajri moeten we af van de mythe dat data en technologie niet bijgestuurd kunnen worden. Het is tijd om AI te demystificeren! Oumaima Hajri is een interdisciplinaire Marokkaans-Nederlandse professional die haar expertise inzet op het snijvlak van technologie, ethiek en maatschappij. Momenteel vervult zij de rol van Senior Internationaal Adviseur bij de Autoriteit Persoonsgegevens, waar zij zich inzet voor AI, algoritmes en Europese wetgeving. Daarnaast houdt zij zich aan de universiteit van Cambridge bezig met dekolonisatie en demystificatie van AI, met als doel de negatieve gevolgen van digitalisering op de samenleving, en vooral kwetsbare minderheden, te stoppen. Zij heeft een BSc in Internationale Betrekkingen, een MSc in Data Science & Society en is bestuurslid bij Public Spaces. Verder is zij de initiatiefnemer van de Alliantie tegen Militaire AI en co-founder van het platform AI Better World.

Ben je erbij? We zien je graag dan!

PRAKTISCH IDEALISME
OF WAAROM WE HET OVER
DE TOEKOMST MOETEN HEBBEN.

We weten het al lang: We leven in een wereld van complexiteit in al haar facetten: globalisering, dynamiek, snelheid en intensiteit.

De roep om mensen die verantwoordelijkheid kunnen en willen nemen in een samenleving die er heel anders uitziet dan die van de twintigste eeuw wordt steeds meer merkbaar. Recente ontwikkelingen in de wetenschap, technologie en de wereldwijde economie dwingen ons opnieuw na te denken over onze relatie tot de wereld, tot elkaar, en tot onszelf. Al deze ontwikkelingen dwingen ons op nieuwe manieren na te denken over ecologie, identiteit, over de planeet en het onderscheidende kenmerk van menselijk- en ander leven.

Het besef groeit dat we niet op de een of andere manier superieur zijn aan het bestaan en aan het gehele ecosysteem. We staan er niet boven, of buiten; we zijn niet willekeurig; we zitten erin en we maken er onderdeel vanuit. Daarbij zijn we genoodzaakt om de betekenis te onderzoeken van complexe vraagstukken zoals klimaatverandering, wereldwijde kapitaal- en bevolkingsstromen, en de ecologische problematiek. Al deze grote transformaties dwingen ons tot een herbezinning op de toekomst: op wie wij zijn en willen zijn in relatie tot de wereld, tot elkaar en tot onszelf. In de Dwarslopers Dialogen gaan we met elkaar in gesprek.

SCHRIJF OOK ALVAST
DE VOLGENDE DATA
VAN DE
DWARSLOPERS DIALOGEN
IN JE AGENDA!

• 15 februari 2024

• 14 maart 2024

• 13 april – Dwarslopers Festival

DWARSLOPERSFESTIVAL
ZATERDAG 13 APRIL 2024

Het Dwarslopersfestival biedt een podium voor debat, dans, theater, beeldende kunst, literatuur, poëzie en muziek voor mensen van 18 tot 80 jaar.

Het Dwarsloperfestival is een jaarlijks festival, met als doel een activerend platform te zijn over urgente, actuele thema’s.  Het Dwarslopersfestival is een co-creatie van een gemeenschap van jonge en oudere mensen die samen bouwen aan kleine en grote verhalen, waarmee zij een betekenisvolle plek in de wereld zoeken.

DWARSLOPERS

De naam ‘Dwarslopers’ suggereert zowel stilstand als beweging. Dwars doet denken aan tegen de stroom in gaan (dwarsliggen en dwarsdenken), terwijl lopen juist benadrukt dat er beweging nodig is om je te ontwikkelen. Het Dwarslopers platform brengt verhalen, beelden, video’s, interviews en kunst samen van jongeren en ouderen, om zo met elkaar in dialoog te zijn. Verhalen over identiteit, over eenzaamheid, over verbinding tussen generaties, over grote en kleine dilemma’s en over dromen en idealen voor onze toekomst.

23 januari

Meeloopdag TED Talks Dag 2