Dwarslopersfestival De Vrije Mens

• Cultuuur- en Congrescentrum Antropia Hoofdstraat 8 3972 LA Driebergen-Rijsenburg Nederland (kaart)

Dwarslopers festival

De vrije mens

Wat betekent ‘de vrije mens’ anno 2024?

Wat betekenen ontwikkelingen op het gebied van technologie en klimaat voor de menselijke vrijheid? In het Dwarslopers Festival De Vrije Mens gaan wetenschappers, kunstenaars en (sociaal) ondernemers in op deze thematiek. De nadruk ligt dus op De Vrije Mens in relatie tot ontwikkelingen op het gebied van technologie en klimaatproblematiek.

mensen
DIngen
Machines

De vraag dient zich aan of het narratief van zich almaar emanciperende individuen; mensen, dingen en machines het juiste narratief is. Kan de individuele mens wel omgaan met de gevolgen van zijn individueel uitgeleefde vrijheid? En hoe verhoudt vrijheid zich tot verantwoordelijkheid?

De vraag is: zal het einde van onze natuurlijke evolutie het begin worden van het creatiefste, menselijk meest bevredigende avontuur ooit? Of zal het een technologische en ecologische nachtmerrie worden waarin de mens geregeerd wordt door AI en de aarde vernietigd? Wordt onze toekomst nog in termen van vrijheid gedacht?

Het Dwarslopersfestival De Vrije Mens is een co-productie tussen de Vrije Hogeschool, The Optimist en Cultuur en Congrescentrum Antropia over menselijke vrijheid in het licht van technologische ontwikkeling en het klimaatvraagstuk.

In het Dwarslopers Festival De Vrije Mens gaan wetenschappers, kunstenaars en (sociaal)ondernemers in op deze thematiek. De nadruk ligt dus op De Vrije Mens in relatie tot ontwikkelingen op het gebied van technologie en klimaatproblematiek. Het Dwarslopers Festival biedt een podium voor onderzoek, interactie en stof tot nadenken. Wij bewegen daar waar het schuurt, daar waar de uitdagende vragen liggen. Met de multidisciplinaire cross-over programmering van het festival bieden we ruimte voor een veelzijdig onderzoeken, ervaren en beleven van het thema.

TUNE IN: HIER Vind je DE LINE UP

Locatie Festival:

Locatie: Cultuuur- en Congrescentrum Antropia, Hoofdstraat 8
(Navigeren naar P+R Station Driebergen - Zeist, Hoofdstraat 8, 3972 LA Driebergen-Rijsenburg

Tijdschema
Inloop 13:00