Tijd nemen om te resetten

In 2019 volgde Marloes het Heroriëntatietrimester. Een tijd om nooit te vergeten. Ze startte daarna een nieuwe studie en begon met werken op de Vrije Hogeschool. Hieronder lees je haar verhaal.

Een heroriëntatietrimester aan de Vrije Hogeschool | alumnus Marloes

“Toen ik op de middelbare school zat had ik via-via al eens over de Vrije Hogeschool gehoord. Bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling, met kunst, met de wereld om je heen, samenzijn met gelijkgestemden. Dat klonk ontzettend als een plek voor mij. Na het halen van mijn VWO diploma wist ik al welke studie ik wilde doen en wilde ik daar graag aan beginnen, maar de Vrije Hogeschool bleef ergens in mijn hoofd hangen. Ik wist dat er ook een programma bestond voor twintigers, dat een aantal maanden duurde. Toen ik na het afronden van mijn bachelor niet goed wist welke richting ik op wilde, besloot ik een tussenjaar te nemen. Dat voelde als een goed moment om het Heroriëntatietrimester te gaan doen.”

Wat ik fijn vond aan het HOT

“Wat ik fijn vond aan het HOT, is dat je echt de tijd kunt nemen om te resetten. Het programma is bijna drie maanden fulltime, waardoor je niet op dag vier al met een plan hoeft te komen. Dat haalt een zekere druk weg, maakt dat je op andere lagen kunt gaan werken en de tijd hebt om te onderzoeken. De school reikt van alles aan; filosofie, verschillende kunstvormen, praktische opdrachten, coaching, intervisie. Je bent daardoor op verschillende manieren bezig met je persoonlijke vragen en zoektocht: direct, indirect, individueel, in groepsverband, via je hoofd, je lijf, je handen. Dat werkte voor mij heel fijn. De school ademde voor mij inspiratie, verbondenheid en vrijheid - waar ik heel erg van heb genoten. Alleen al daar zijn, op die warme, fijne plek, met bijzondere mensen die je anders nooit zo snel zo goed zou leren kennen. De tijd hebben, los uit schoolse keurslijven en presentatiedruk. Het voelde als een enorm privilege om drie maanden de tijd te kunnen nemen om mezelf te ontwikkelen en ik ben heel dankbaar dat ik dat heb kunnen doen.”

Zelfbewuster en met meer oog voor wat ik nodig heb.

“Toen ik aan het trimester begon, stond ik sceptisch tegenover een master of andere vervolgstudie. Mijn bachelor scriptie was een hoofdpijndossier geweest en ik was klaar met die rationele, hoofdelijke focus van de universiteit. Lange tijd was ik vooral werk-gerelateerde plannen aan het maken voor na het trimester. Ergens halverwege het HOT laaide mijn liefde voor theater weer op. Dat was altijd een rode draad in mijn leven geweest, maar tijdens mijn bachelor raakte ik dat een beetje kwijt. Tijdens het Heroriëntatietrimester ben ik me daar weer in gaan verdiepen en ontdekte ik het bestaan van de master Dramaturgie, die academisch- en praktijkonderwijs met elkaar combineert. Ik ben op gesprek gegaan bij de opleiding en dat voelde meteen goed – ik schreef me in. Uiteindelijk eindigde ik inhoudelijk gezien niet eens zo ver van waar ik jaren daarvoor mijn bachelor begon. Toch begon ik die (pre)master wezenlijk anders. Zelfbewuster en met meer oog voor wat ik nodig heb. Het HOT heeft mij meer opgeleverd dan een studiekeuze. Je bouwt aan je eigen fundament en dat werkt in zoveel dingen door.”

BLOOTSVOETS

Het HOT = HOT!