Het HOT = HOT!

Gestopt met studeren, en nu?
Thomas nam drie maanden de tijd om zichzelf opnieuw uit te vinden

Een heroriëntatietrimester aan de Vrije Hogeschool | alumnus Thomas

Tijdens mijn studie aan de hotelschool merkte ik dat het niet lekker liep. Ik had moeite met mijn motivatie, was ontzettend zoekende en ik kon mijn drive in het studeren niet goed vinden. Eigenlijk had ik gewoon geen idee wat ik wilde doen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt. Ik stopte mijn studie en meldde me aan voor het heroriëntatietrimester (HOT) van de Vrije Hogeschool: drie maanden de tijd nemen om mezelf opnieuw uit te vinden.

Hoe krijg ik mijn motivatie op orde?

Het HOT bestaat uit verschillende onderdelen: filosofie, persoonlijke opdrachten, biografiek, kunst en een reis naar Praag. Aan het begin van de week formuleer je met je coach een persoonlijke opdracht. Dat kan van alles zijn, zo wilde ik een week stoppen met roken, elke dag opdrukken en een keer een week lang een goede planning maken. Op het oog misschien simpele opdrachten, maar ik ben er achter gekomen dat ik mezelf best wel veel had opgelegd. Als het dan lukte om zo’n opdracht uit te voeren voelde ik me sterker. Aan het eind van de week deelden we onze ervaringen in de groep. Ik heb geleerd dat als ik me ergens echt in verdiep, ik het automatisch ook leuker ga vinden. Als ik de tijd neem voor iets zit het met mijn motivatie wel goed.

Wie ben ik eigenlijk?

Kijken naar je eigen geschiedenis is een belangrijk onderdeel in het heroriëntatietrimester, dat deden we in het biografisch schrijven. Dit vond ik in het begin behoorlijk spannend, maar door te kijken naar wat je hebt meegemaakt en hoe je daarmee bent omgegaan, krijg je een steeds duidelijker beeld van wie je eigenlijk bent. Ik ging dingen met elkaar in verband brengen en kon zo veel beter snappen hoe ik in elkaar zit. Ik heb mezelf beter leren kennen.

Krijg ik ooit weer zin om naar school te gaan?

Toen ik nog studeerde voelde ik totaal geen connectie met de mensen om me heen. Bij het HOT was dit het tegenovergestelde. Eindelijk kon ik mijn ei kwijt. Ik kreeg veel energie van de mensen om me heen. Ineens keek ik er weer naar uit om naar school te gaan. De mooie locatie van de villa van de Vrije Hogeschool in Zeist helpt natuurlijk ook erg mee. Maar vooral dat je ziet dat mensen, net als jij, uit vrije keuze, gestopt of gepauzeerd zijn met hun studie. Ze willen om wat voor reden dan ook, tijd nemen. Dat is heel erg fijn, want je herkent dingen in elkaar. Iedereen heeft een moeilijke situatie gehad of gestruggeld, of dat nou ging om studiekeuze of om iets anders. Om het daarover te hebben met gelijkgestemden voelde enorm verlichtend.

Wat wil ik écht?

In het HOT herinner je je hoe het is om weer ongelimiteerd te dromen over je toekomst. Deze droom te schetsen voor je medestudenten op een zelfgekozen locatie in Praag geeft een krachtige impuls. Mijn utopie ging over het hebben van een eigen fysiotherapiepraktijk en een wijngaard in Frankrijk. Het beeld dat ik toen heb geschetst maakt me nu nog steeds blij en het was heerlijk om naar de toekomstdromen van mijn medestudenten te luisteren. Het was ontzettend fijn om te zien dat iedereen toch mooie plannen bleek te hebben. Omdat je elkaar zo goed hebt leren kennen is het echt heel bevestigend: ik kon het bij iedereen helemaal voor me zien. Ik kijk terug op de Praagreis als een week waarin we enorm veel plezier hadden en met zijn allen écht op reis waren. Helemaal los van alles.

Hoe krijg ik begrip van mijn omgeving?

Een van de meest fundamentele dingen die je op de Vrije Hogeschool leert, is hoe belangrijk het is om je verhaal met anderen te delen. Want als anderen begrijpen wat er in jou omgaat, willen ze helpen. Mensen zijn namelijk heel vaak bereid om je te helpen, maar dat lukt pas echt als iemand een goed beeld van je heeft. Als je dat beeld zelf kent en vol vertrouwen uitspreekt. De eindpresentatie was daarvoor de perfecte gelegenheid.

Het Heroriëntatietrimester wordt afgesloten met een toekomstplanpresentatie. Daar zag ik enorm tegenop, maar ik heb het gewoon gedaan. Ik heb geleerd om trots te zijn op mijn performance, om te zien dat het was hoe ik er toen voor stond en dat dat gewoon oké is. Via de presentatie vond ik een manier om mijn ouders en een aantal van mijn beste vrienden te vertellen hoe het nou echt zat en waar ik me mee bezig had gehouden tijdens het HOT. Dat heeft begrip gewekt bij mijn omgeving.

Hoe ga ik verder na het HOT?

Na het HOT voelde ik me blij. Ik had mijn koers weer teruggevonden. Ik begon met volle moed aan mijn nieuwe studie fysiotherapie. Ik ben nu een tijdje bezig en ik zie dat ik nog steeds wel last van studieontwijkend gedrag heb. Ik vond het ook echt niet makkelijk om weer te gaan studeren en twijfelen doe ik ook nog steeds. Het is niet zo dat na het HOT al je problemen opgelost zijn maar je hebt wel meer vertrouwen, en je hebt tools om met bepaalde dingen om te gaan. Ik heb leren luisteren naar mezelf. Een belangrijk inzicht dat ik tijdens het HOT heb gekregen is dat ik nu weet: ‘als dit het niet is, dan kom ik daar ook wel weer uit’.

Het HOT = HOT!

De leeftijd die ik nu heb vind ik gigantisch lastig. Ik heb zoveel vragen over wie ik ben en wat ik wil. Het HOT kan je echt helpen om orde te scheppen en om uit te vinden wat je nou eigenlijk wil. De herkenning van mensen om je heen laat je beseffen dat je niet de enige bent die met zulke vragen rondloopt. Zo hoef je het niet allemaal in je eentje te sjouwen. Ik wens iedereen toe dat je je verhaal zo open kan delen. Het is voor mij ontzettend waardevol gebleken.

Ben jij ontevreden met hoe dingen nu gaan in je leven? Zoek jij net als Thomas naar antwoorden? Misschien is het Heroriëntatietrimester wel iets voor jou. Meld je aan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Tijd nemen om te resetten

Je droom leven