Toen ik zelf ooit als student aan het Vrije Jaar begon, was ik een teruggetrokken, verlegen, gefrustreerde jongen. Ik wilde vooral geen gezeur aan mijn hoofd. Maar juist omdat er op de VH niets perse moest en ik niet voortdurend beoordeeld werd, kreeg ik ineens zin om dingen te doen! En wat kon er veel, met die andere, zoekende en verlangende studenten en die inspirerende coaches. Aan het eind van het jaar was ik iemand anders. Iemand die wilde.

De weg van moeten (middelbare school) naar willen (vrijheid) is confronterend. Het gaat ineens om waarin je afwijkt van anderen, waarin je bijzonder bent en wat je daarmee moet. En om loslaten. Deze enorme verrijking is wat ik studenten gun. Daarom zet ik me bij de VH met hart en ziel in als docent (schrijven, theater, retorica, presentatie), projectleider en coach.

Met de moed die ik op de VH heb opgedaan, ben ik tijdens en na het studeren uitdagingen aangegaan. Ik werd woordvoerder van een consumentenorganisatie, televisiejournalist bij een dagelijks actualiteitenprogramma van de publieke omroep, werkte voor een krant, was columnist voor een maandblad, marketing manager, hoofd communicatie. En begon toen een hele nieuwe opleiding: theater. Want het kon!

Ik werk als theatermaker, in 2015 verscheen mijn debuut CD met luisterliedjes, ik geef schrijftrainingen in het bedrijfsleven, geef les aan theaterstudenten in Amsterdam, train managers in leiderschap, coach studenten bij het schrijven van masterscripties, acteer, train trainers en regisseer theatermakers.

THOPSS Theateropleiding Selma Susanna,
VU Amsterdam Nederlandse taal- en letterkunde,
Hogeschool INHOLLAND HBO Tekstschrijven.

Sebastian Verstegen Vrije Hogeschool

sebastian verstegen