Voor ouders: 50 portretten van 50 jaar tussenjaar

Hoe was jouw tussenjaar aan de Vrije Hogeschool? Wat neem je mee van dit jaar in je dagelijkse leven? Wat vergeet je nooit meer en waar ben je dankbaar voor wat je toen hebt geleerd? Zomaar wat vragen die we de afgelopen jaren aan meer dan 50 mensen vroegen die in de afgelopen 52 jaar het Liberal Arts Tussenjaar hebben gevolgd aan de Vrije Hogeschool.

In hoeverre heeft de Vrije Hogeschool bijgedragen aan de keuzes die je hebt gemaakt?

Op de VH konden we een beetje uit de schoolse kaders breken die ik kende van de havo. Daar heb ik mezelf en de wereld kunnen ontdekken. Het was echt een les in leven, een jaar dat eraan heeft bijgedragen dat ik geworden ben wie ik nu ben. Na dat jaar ben ik gaan studeren en voelde het alsof ik weer ‘terug naar school’ ging. Het is een wezenlijk jaar in mijn leven geweest waar ik nog vaak aan terugdenk. Ik heb nog wel tien jaar heimwee gehouden naar de VH, spijt dat dat jaar voorbij was. Bizar gewoon, maar het is echt waar! Het belang dat ik hecht aan de ruimte om tegen te kunnen spreken, dwars te mogen lopen en vrij te kunnen denken, is iets waaraan de VH zeker heeft bijgedragen.

– Michel Rog (1973) woont in Haarlem met zijn vrouw en twee kinderen. Hij volgde in 1990-1991 een tussenjaar op Vrije Hogeschool. Michel was lid van de Tweede Kamer voor het CDA en trad in november 2021 af als Wethouder van Financiën, Sport en Openbare Ruimte in Haarlem.

In hoeverre heeft de Vrije Hogeschool (VH) bijgedragen aan de keuzes die je hebt gemaakt?
Op de Vrije Hogeschool leerde ik dat er eindeloos keuzes zijn. Je kiest zelf je weg in het leven en mijn weg hoort bij mij. Die openheid is essentieel om niet in ideologieën zoals polyamorie, monogamie of kapitalisme vast te zitten. Ik weet nu dat wat ‘ideaal’ is, niet vaststaat. Idealen creëer je elke keer opnieuw.

– Marie Anna Winter (1986) woont in Californië en is relatie- en liefdescoach. Zat in 2005 – 2006 op de Vrije Hogeschool

Jezelf zijn en niet iemand anders

Floris vertelt. Wie ben ik?