Na een jeugd in Zwitserland en Senegal kwam ik in 1997 terecht bij de Vrije Hogeschool. Ik leerde daar de kracht van verbeelding te waarderen. Als predikant ben ik op dat spoor doorgegaan.

Samen met anderen wil ik een andere toekomst verbeelden. Hoe zou onze samenleving eruit kunnen zien als wij ruimte geven aan onze verbeelding? Als wij zouden nadenken over een visie op ons samenleven, daar woorden aan geven en er vervolgens voor zouden strijden?

Ook in onze persoonlijke levens wil ik ruimte scheppen voor verbeelding. Waar ligt jouw kracht, motivatie en roeping? Hoe ziet de mens eruit die je zou willen zijn? Die gesprekken voer ik niet vanuit de leegte. Ik ben blij te mogen staan in een traditie van prachtige verhalen die weten te verbeelden hoe het is en zou kunnen worden.

Ik ben blij dagelijks mensen tegen te komen die ook met verbeelding bezig zijn, ook vanuit andere bronnen of motivaties. Dat geeft mij hoop. Dwarslopers hebben wij nodig, mensen van goede wil en vol verbeelding die elkaar inspireren en bemoedigen. Het is noodzakelijk dat dit gebeurt. Als een tegenkracht tegen de huidige tijdsgeest.

Politieke gesprekken worden steeds vaker teruggebracht tot economische cijfers en statements die passen in een twitterbericht. Onze tijd vraagt om meer, en dat meer laat zich voeden door verhalen. Verhalen die een andere toekomst verbeelden. Verhalen over een betere verdeling van de welvaart, een zorgzame omgang met onze natuur, solidariteit voorbij bestaande grenzen. Ik ben ervan overtuigd dat onze samenleving erop zit te wachten.

Niemand wil toch leven in platland, zonder vergezichten en zonder perspectief op een nieuwe werkelijkheid? Laat de dwarslopers zich verbinden, elkaar verhalen vertellen en ruimte scheppen aan de verbeelding!

Joost schreef voor onze website de column ‘Zij heeft pas een roeping!’ in de reeks In Schitterende Isolatie. Je leest de column hier

Op 9 februari 2020 hield minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) deze preek tijdens een dienst van Joost Röselaers in de Remonstrantse kerk in Bussum.

MA Theologie, University of Cape Town. MA Theology, Leiden University. Liberal Arts Tussenjaar, Vrije Hogeschool.

Joost Roselaers Vrije Hogeschool

joost röselaers